Διάλεξη του καθηγητή στο πεδίο της Επιστήμης των Υπολογιστών και Διευθυντή του προγράμματος Computing in the Arts, στο College of Charleston, USA Βασίλη Μάναρη στη Μουσική Βιβλιοθήκη.
Πριν από 50 χρόνια, ο Μάρσαλ Μακ Λούαν είπε ότι «το μέσο είναι το μήνυμα», εννοώντας πως ο τρόπος με τον οποίο στέλνουμε ένα μήνυμα, αυτός καθαυτόν επηρεάζει το βαθύτερο νόημα του μηνύματος. Σήμερα η μουσική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους υπολογιστές, σε σημείο που θα μπορούσε να ειπωθεί ότι «ο αλγόριθμος είναι το μέσο». Δηλαδή, οι αλγόριθμοι των λογισμικών εργαλείων που ένας μουσικός δημιουργός χρησιμοποιεί (είτε αυτό είναι κάποιο έτοιμο λογισμικό - είτε κάποιο πρόγραμμα που ο ίδιος έχει γράψει) επηρρεάζουν αναπόφευκτα τη φόρμα, το νόημα, και την ουσία του μουσικού αποτελέσματος.
Αλγόριθμοι υπάρχουν εδώ και 2.000 χρόνια τουλάχιστον, όπως π.χ. ο Αλγόριθμος του Ευκλείδη (Στοιχεία, VII και Χ), και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων. Στη μουσική ιστορία οι αλγόριθμοι εμφανίζονται συχνά, όπως π.χ. ο Αλγόριθμος του Guido d'Arezzo (περ. 1000), το «Musikalisches Würfelspiel» του Mozart (1787), και, φυσικά, οι συνθέσεις του John Cage, Pierre Boulez, Ιάννη Ξενάκη, Steve Reich, Terry Riley, Jean-Claude Risset, David Cope, and Curtis Roads, μεταξύ πολλών άλλων. Πιο εξειδικευμένα (esoteric) παραδείγματα περιλαμβάνουν την ηχοποίηση βιοσημάτων (sonification of biosignals), φωτογραφιών έργων τέχνης, πλανητικών τροχιών στο ηλιακό μας σύστημα, και κινήσεων ανθρώπινων σωμάτων (π.χ. χορός), μεταξύ άλλων.
Θα παρουσιαστούν διάφορα παραδείγματα, όπως:
Το SoundMorpheus, ένα πρωτοποριακό διαδραστικό μουσικό όργανο που επιτρέπει την τοποθέτηση ήχων στο χώρο (sound spatialization) με κινήσεις χεριών, όπως αυτές ενός μαέστρου. Το εργαλείο αυτό συνδυάζει το σύστημα MIDI με μουσικά όργανα και μυοηλεκτρικούς αισθητήρες (myoelectric sensors) - https://vimeo.com/233398245
Το Diving Into Infinity, μια διαδραστική εγκατάσταση, με βάση την ανθρώπινη κίνηση σώματος (motion-based), εμπνευσμένη από τη λιθογραφία «Print Gallery» του M.C. Escher. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί έναν αισθητήρα Kinect, έναν βιντεοπροβολέα, και το περιβάλλον διαδραστικών συστημάτων Kuatro - https://vimeo.com/233401244
Ένα περιβάλλον προγραμματισμού, το JythonMusic, που χρησιμοποιείται σε πανεπιστημιακές τάξεις προγραμματισμού για μουσική και τέχνη, όπως, π.χ., μια τάξη πρωτοετών που εκτελεί το μουσικό έργο «In C» του Terry Riley, χρησιμοποιώντας φορητούς υπολογιστές σαν μουσικά όργανα (laptop orchestra) - http://jythonmusic.org
Η ομιλία, γενικότερα, θα περιγράψει παιδαγωγικές καινοτομίες στην ένωση τέχνης και επιστήμης που γίνονται αυτή την εποχή στη δευτεροβάθμια και πανεπιστημιακή εκπαίδευση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτές οι καινοτομίες προβλέπεται να εισαχθούν και να συστηματοποιηθούν μέσα στην επόμενη δεκαετία και στην Ελλάδα (STEM + Art = STEAM, http://stemtosteam.org).
Βασίλης Μάναρης, College of Charleston, USA, http://manaris.org